In fitness food motivation selflove tips

11 tipů pro zdravý životní styl

Různých rad, triků a hacků je na internetu nepřeberné množství, ale myslím si, že vždy můžete najít pár věcí, které vás překvapí. Proto jsem dala dohromady těchto jedenáct tipů, které doporučuji a osvědčily se mně samotné. Pro své zdraví jsem se rozhodla něco začít dělat před třemi lety, ale až za poslední rok jsem se naučila poslouchat svoje tělo a praktikovat to, co pro mě funguje. Jak už jsem psala, možná pro vás nebude nic novinkou, ale i kdybyste našli jednu věc, kterou zařadíte do svého života, myslím si, že to stojí za to.

1. Nahrazujte nezdravé potraviny za zdravé

V dnešní době už existuje nebo jde udělat ve zdravé verzi téměř vše. Od sladkostí, k pizze, burgerům, obalovaným jídlům a tak dále. Klasické hranolky můžete nahradit za ty bramborové, pizzu si můžete udělat doma z celozrnné mouky a oblíbený koláč od babičky můžete taky trochu "ozdravit" (co si ale budeme povídat, koláč od babičky je jen jeden). Záleží jen na vás, jak si co ochutíte, ale kolikrát mi ty zdravé verze jídel chutnají mnohem víc. Ze začátku to bývá jen o zvyku. Důležité ale je udržovat určitý balanc a pokud vážně máte chuť na něco nezdravého, sem tam si to dejte. Nemusíte okamžitě změnit 100% svých návyků. 

Někdo říká, že neexistují nezdravé potraviny, jen nezdravé množství. Toho názoru já ale nejsem. Whole foods, neboli nezpracované, celistvé potraviny, to je podle mě to zdravé a potřebné pro tělo. Zpracované produkty s přemírou cukru, soli či jiných chemických ingrediencí a kyselin jsou pro mě nezdravé. Nemusí to nutně znamenat, že je nejím, ale snažím se, aby převažovaly ty celistvé potraviny.

2. Zbavte se nezdravých věcí

Bod číslo dva má co dělat s bodem jedna. Pokud jdu nakoupit hladová, většinou mě to táhne k tomu házet do košíku zbytečnosti a sladkosti. Tím, že pak doma ty dobrůtky mám, mě to zase táhne k tomu, je jíst. Kdybych je doma neměla, tak na ně s největší pravděpodobností takovou "chuť" nemám. Pokud začínáte, nemáte silnější vůli a teprve se snažíte žít zdravěji, doporučuji většinu těch nezdravých potravin a sladkostí například někomu věnovat, předat. Tím, že je nebudete doma mít, na ně ani nebudete tolik myslet a logicky, nebudete je jíst.

3. Nejezte hned po jídle, pokud nemáte hlad

Přijde mi že je u nás hodně rozšířené, že po obědě má přijít káva a dezert. Zkrátka je to takový zvyk společnosti. Podle mého názoru to ale úplně ideální není. Pokud máte ihned po dojedení oběda na něco chuť, pravděpodobně jste v něm neobsáhli všechny makroživiny (proteiny, sacharidy, tuky). Většinou si dám po hlavním jídlem žvýkačk či si vyčistím zuby a nebo, když mám vážně na něco chuť, zkusím si nejdříve uvařit čaj. Může to znít divně, ale u mě to opravdu zabírá. 

Související obrázek

4. Nejezte ve stoje

Znáte to, když přijdete celí hladoví domů, ale než se vám něco uvaří, bude to ještě trvat. Proto saháte do lednice, do skříňek a hledáte, na čem byste posvačili. Nakonec skončíte u toho, že celou dobu stojíte u linky a něco jíte, ale vlastně vám přijde, že jste nic nesnědli, protože to hlavní jídlo na vás ještě čeká. Mě tohle taky občas trápí, ale doporučuju se na to soustředit a jíst v klidu a v sedě. 

5. Jezte, když máte hlad

"Měl bys jíst každé dvě hodiny"
"Měla bys jíst tři jídla denně"
"Měl bys jíst každé tři hodiny"
"Měl bys jíst šestkrát denně po malých porcích"

Ne. Ne. A ještě jednou NE. Tenhle bod mi trval hodně dlouho pochopit, ale je velice zásadní. Neřiďte se tím, co vám říkají druzí, jak by to mělo být  a jak je to správně. Řiďte se vlastním tělem, vlastním pocitem a ono vám moc dobře řekne, kdy má hlad. Mám dny, kdy bych mohla jíst nonstop a dny, kdy jednoduše hlad nemám. Proč bych do sebe to jídla měla cpát? Protože mi to systém nařizuje? Ne. Takhle by to fungovat nemělo. Poslouchejte vlastní tělo.

Něco jiného ale platí v případě, kdy nejste naučení jíst, máte nějaké potíže, nemoci, v těhotenství a tak podobně. Poté je dobré tělu dopřát nějaký režim, naučit ho jíst a když si na to zvyknete, už vám potom řekne, kdy jíst a kdy ne. To samé platí v době nemoci. Pokud máte opravdu nechuť k jídlu, nenuťte se. Pokud ale nemáte takový stav, je důležité myslet na to, že stravou si můžeme pomoci. Myslete na to, abyste měli dostatečný příjem minerálů  a vitamínů, které vaše tělo potřebuje o to víc, když je oslabené.


6. Nezapomínejte na všechny makroživiny

Vyvážený jídelníček zabraňuje chutím a zbytečným pochůzkám do ledničky. Fakt. Věřte mi. Neříkám, abyste si jídlo počítali, to nemusí vyhovovat všem, ale mít základní přehled o tom, kolik čeho sníte není nikdy od věci. Zkuste se na chvíli zaměřit na to, kolik jíte proteinů, kolik sacharidů a kolik tuků. Jste věčně unavení, hladoví, máte neustálé chutě na sladké? Pravděpodobně na vaše tělo jíte až moc sacharidů. Dalo by se toho odvodit spousta. Proto je dobré zjistit, co vyhovuje vám. 

7. Snídejte

Nejspíše můj nejoblíbenější bod :D. Když se ráno včas nenajím a nechám své tělo hladovět, všímám si, že během dne mám pak větší chutě a jsem rozladěná. Vyvážená snídaně je pro mě proto základ dne. Pozor ale, pokud se ráno vzbudíte a vyloženě cítíte, že nemáte hlad, nebo vás bolí břicho, nenuťte se jíst. 

Související obrázek

8. Fitness náramek

Je dokázáno, že lidé, kteří nosí fitness náramek, hodinky nebo nějaký tracker, většinou spálí víc kalorií a věnují se více pohybu než ti, kteří ho nenosí. Ono je to nejspíš logické, že když máte na ruce něco, co vám říká "Hele, dneska ses moc nehýbala, nechceš se aspoň projít?", tak s větší pravděpodobností půjdete, než že by vás to samotné napadlo. 

9. Dostatečně spěte

Dlouho mi trvalo, než jsem pochopila, že 5-6 spánku mi prostě nestačí. Každý jsme jiný, každý máme jiné návyky, potřeby, avšak říká se, že takových 7-9 hodin je ideálních pro každého. Kvalitní spánek je základem všeho. Hubnutí, nabírání svalů, regenerace, ale také to má vliv na vaše stravování víc, než si myslíte. Všimněte si, že když v noci špatně spíte a další den jste unavení, máte o to větší chuť na sladké a nezdravé potraviny. 

10. Každou hodinu se projděte

To platí především pro lidi, kteří mají sedavou práci. Je důležité sem tam tělo protáhnout, rozhýbat, uvolnit. Dejte si alespoň na pár minut pauzu a projděte se. Pokud vám je sezení nepříjemné, zkuste si zařídit stůl, u kterého budete moct stát. I kdybyste si na něj měli položit krabici a na něj notebook. To, že budete střídat sezení a chůzi, tělu prospěje.

11. DĚLEJTE TO PRO SEBE

Když se rozhodnete pro změnu, nedělejte to pro to, že vám přítel řekl, že vypadáte tlustá (takového pošlete k vodě) nebo že kolegyně v práci zhubla 10 kilo. Pokud tak uděláte, většinou u toho dlouho nezůstanete a vrátíte se tam, kde jste byli. Dělejte to jen a jen pro sebe, pro nikoho jiného. Dělejte to pro svoje tělo, pro svoje zdraví, přece jenom na konci dne jste jen vy sami a nikdo jiný. Do konce života. Samozřejmě prvotní stimul může přicházet z vnější, ale nedělejte něco ze vzteku, abyste někomu něco dokázali. 

Proměňte to v něco, co bude vaší součástí a budete to milovat, 
stejně tak, jako budete milovat sami sebe! ♥


A jaké jsou VAŠE tipy? :)
Děkuji vám za přečtení a budu se těšit příště! ♥

S láskou,

Ann.

Related Articles

8 komentářů:

  1. skvělé tipy :). fitness náramek bych asi potřebovala, abych se donutila něco dělat :D

    OdpovědětVymazat
  2. Krásně napsané :) Taky mi často ty zdravější verze chutnají více, ale závin nebo kynutá buchta s tvarohem je nejlepší taková jaká je původní :D A s tím náramkem máš pravdu, i když občas mě štve, jak mi to načítá kroky když jenom máchám rukama :/

    OdpovědětVymazat
  3. Je to úplně skvělý článek �� Jinak s tebou souhlasím s tipem číslo 5.. Taky mi dlouho trvalo než jsem pochopila, že řídit se nějakými pravidly je úplná blbost ��Jím, když mám hlad a naprosto mi to vyhovuje ��Těším se na další článek �� ❤

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj, mohla bys mi nejaky ten naramek doporucit? Jinak je clanek super, plny praktickxch rad :)

    OdpovědětVymazat
  5. Musím hlavně pochválit za poslední tip! ;) Tohle by se mělo dostávat více mezi lidi, mám totiž pocit, že právě to je dnes velkým problémem. :/ Hezký den. :))

    OdpovědětVymazat
  6. Já moc nesouhlasím s tím "jezte až máte hlad". Samozřejmě, že je taky nesmysl jíst co 2/3/4 hodiny přesně podle toho, že ti to někdo řekne. To ne. Ale na druhou stranu si myslim, že třeba nesnídat, protože se ráno vzbudíš a "zrovna nemáš chuť" a nebo naopak si dávat oběd až ve 3, protože hlad prostě ve 12 nemáš (a pak ten "hlad" na večeři nepřijde v 7, ale až v 9 a ty se nacpeš před spaním). Souhlasím s tím, že je zbytečné jíst jen proto, že ti někdo nebo něco řeklo, že TEĎ se máš najíst. Ale na druhou stranu jsem toho názoru, že když už cítíš hlad, je to špatně, protože tělu něco chybí a dost možná si to jídlo uloží, protože zkrátka mělo hlad. Spíš bych se snažila jíst tak, aby nikdy nemělo hlad a zároveň nebylo přejedené :)

    OdpovědětVymazat
  7. Souhlasím! Navíc tyhle věci od bodu 3 dolů jsou vpodstatě důvody proč jsem dala v práci výpověď. :D
    Takže jsem si řekla dost i kdybych měla jít dělat někam za pár šupů za kasu, tak s nočníma a s dojížděním končím. Rozhodně to má špatný vliv na moji nespavost a žravost

    OdpovědětVymazat
  8. Moc hezky sepsaný článek :) a se všemi body, které uvádíš tak s tebou souhlasím!

    Nela z blogu Růžová rtěnka

    OdpovědětVymazat