In food grocery shopping

7. Grocery list /nuts & seeds/

Vítejte u dnešního semínkovo-oříškového speciálu! Rozhodla jsem se tomuto věnovat samostatný článek, protože je toho zkrátka nepřeberné množství. Od té doby, co jsem se naplno pustila do zdravého životního stylu, se tyhle "dobrůtky" staly nezbytnou součástí mého jídelníčku. Dnes bych vám tedy chtěla ukázat, co mám doma v zásobě nejčastěji.


Chia semínka jsou zkrátka zázrak. Obsahují velmi mnoho prospěšných nenasycených mastných kyselin, spoustu draslíků, vlákniny, ale taky bílkovin. Nehledě na vysoký obsah vitamínů a minerálů, z čehož bych vyzdvihla především vápník, hořčík a železo. Je to jedna ze superpotravin, kterou jsem si zvykla denně používat. A to ať už do kaší, těst, jogurtů, tak se z nich dá vykouzlit samotný chia pudding. 

Jednu věc (chybu), kterou vídám, je ta, že si je lidé sypou například navrch na kaši nebo na nějaké ovoce či do salátů. To ale není dobře. Než je konzumujete, měli byste je nechat chvíli nabobtnat a nechat vytvořit gel kolem.


Všechna semínka a oříšky, které tu jsou zmíněny, mají nějaký pozitivní vliv pro naše tělo a určitě je skvělé je zařadit. Každopádně je asi zbytečné, abych vám to tady vše vypisovala, jelikož co všechno obsahují, si můžete u těch, co vás zaujmou, najít na internetu. Pokusím se to tedy sepsat jen ve zkratce.

Sezamová semínka jsou skvělá, chutná, dobrá na zdobení a hlavně si z nich můžete udělat i domací tahini, mňam.


Pekanové ořechy jsou pro mě chuťově naprosto božské. Navíc obsahují vysoké množství draslíku, vápníku a hlavně, hořčíku, který přispívá k celkové funkci organismu, regeneraci a zmírňuje únavu. Dlouho mi ale trvalo, abych se rozhoupala k jejich koupi, jelikož ořechy celkově nejsou dvakrát levné. V tomhle ohledu ale stále rostu a momentálně už se snažím si nevyčítat ani jejich koupi. Kdyby to byly nějaké čokoládičky, bonbony, tak je to jiné, ale tady vím, že je to pro moje tělo nějakým způsobem prospěšné (možná to vypadá, že z toho dělám velkou věc, ale v tomhle ohledu jsem celkem šetřílek :D).

Vlašské ořechy jsou jediné, které mám domácí. Jako díte jsem loupala jejich hnědou "slupku", protože mi vadilo, jak jsou hořké. A ano, sice bez ní jsou úplně výborné a krémové, ale ochuzovala jsem se tak o spoustu minerálů, které jsou právě v ní,

Co se týče máku, měli jsme spolu různá období. Jako malá jsem milovala makové koláče a prakticky cokoli s mákem jsem bez problému jedla. Pak se stal ale nějaký zvrat a mák jsem jíst přestala. Když už nějaký koláč, tak ovocný. Když už byla nějaká ta buchta, tak jedině tvarohová, ale bez rozinek, prosíím. Nedávno ale přišlo nějaké období měnících se chutí a mák jsem začala opět vyhledávat. Už né v klasických, kynutých koláčích z pekárny, ale ve skříňce mám schovaný sáček s mákem, který si sem tam do něčeho přisypu. Možná to bude znít zvláštně, ale rozhodně vyzkoušejte kombinaci ovoce s kokosem a mákem (nejradši mám zelená jablíčka a banány). A jako další jsem začala jíst těstoviny s mákem, což jsem vlastně nikdy dřív nejedla :D, ale je to vážně dobrota. 
Taky je to potravina, kterou buď nenávidíte, nebo milujete, není nic mezi :D.



Lněné semínko má opět nespočet benefitů. Až ale asi před půl rokem jsem zjistila, že jíst ho v celku je pro tělo "prakticky" k ničemu, protože odejde ve stavu, v jakém bylo původně. Proto si nejlíp kupte celá semínka a doma si je rozdrťte v mixéru. Prodávají se sice už drcené směsi, ale vyjdou vás dráž a navíc je lepší si to vždy umixovat čerstvé. Vznikne z toho pak prášek, s kterým pak nakládejte stejně tak, jako se semínky. Je fajn do kaší, jogurtů, dresinků, smoothie a prakticky do čehokoli dalšího, co vás napadne. 

Lněnými semínky se dá také nahradit vejce v různých veganských receptech. V tu chvíli vám ale poslouží celá semínka v původním stavu, která zalijete vodou a počkáte, než se kolem nich udělá sliz/gel podobně, jako je tomu u chia semínek. 

Nezbytnost, nezbytnost, nezbytnost. A po lněných semínkách asi nejlevnější ze semínek. Obohatí jak sladké jídlo, tak co já mám hlavně ráda, slané. Kupuju si v Lidlu nebo Kauflandu velký pytel a vždy mi to vydrží na hodně dlouho, i přesto, že si je do jídel sypu téměř každý den. 


Konopná semínka nemám doma úplně vždycky, ale před dvěma týdny jsem objednávala na Veganze, kde jsem je zahlédla a hned putovaly do košíku. Opět svým obsahem neskutečná potravina a to především co se týče hodnot bílkovin. A co teprve takový konopný olej!? Ten nejspíš vyzkouším příště :).


Arašídy jsou pro mě v kuchyni takový základ. Opět patří do kategorie levnějších oříšků a můžete si z nich doma během pár desítek minut vykouzlit třeba kvalitní 100% arašídové máslo.
Můj malý tip: když se chystám jít spát, ale ještě cítím lehký pocit hladu, dám si bez výčitek hrstičku (nepražených, nesolených) arašídů a jsem spokojená.


Co u mě ale už nenajdete tak často jsou mandle, lískové oříšky a třeba ještě takový luxus jako jsou para nebo piniové oříšky. Miluju je a jednou za čas si je pořídím, ale zkrátka mě odrazuje jejich cena, stejně jako tomu je u těch pekanových. 

.
.
.

Upřímně vám řeknu, že by se mi na všechny ty oříšky, semínka a hlavně ještě moje milované (♥) sušené ovoce hodil nějaký sponzor :D. Ale zase, jak jsem zmiňovala, nekupuju si čokoládičky, gumové medvídky ani podobné věci (jen opravdu výjimečně), takže na druhou stranu můžu dát trochu víc peněz do tohoto. 

Věřím, že většinu, né-li všechny uvededné druhy nejspíš budete znát a nebudou pro vás velkou novinkou. Pokud vás napadá ještě něco, co stojí za zmínku a zapomněla jsem na to, budu ráda, když mi o tom dáte vědět dolů do komentářů :). Taky mi určitě dejte vědět, jaké máte nejraději vy a bez kterých se neobejdete.

PS: Není to tu reklama na CountryLife, jenom mají produkty v hezkých balíčcích a dobře dostupné fotky na internetu :D. 
Zdroj fotek: Google.com

Děkuji za přečtení a mějte se krásně!
Ann. ♥ 

Related Articles

12 komentářů:

  1. Pekanové a vlašské ořechy jsou prostě láska ♥ škoda jen, že jsou tak drahý

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně :/ za ty vlašáky jsem vážně ráda, že je mám z domacích zdrojů :D ale ty pekanové asi těžko :D:(

      Vymazat
  2. Chia teď jedu snad ve všem - aneb spotřebovat 2 kila dá docela práci :) Nejvíc teď jedu ještě slunečnicová a tykvová semínka. A mandle s vlašáky - škoda, že jsou tak příšerně drahý, ty bych mohla jíst po kilech. NO a mák - makové cokoliv je boží! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je super, s tím bych si uměla poradit :D:) já je pak taky cpu všude, protože proč ne.. Slunečnicová jsou super a dýňová tu mám vlastně taky, vidíš :) jojo, mandle jsou prostě láska, hlavně na vánoce ♥ akorát mi je pak líto je třeba drtit do těsta do receptu :D třeba se někdy stane zázrak a zlevní je O:)

      Vymazat
  3. Tolik dobrot v jednom článku! O tom, že samotná chia semínka nám jsou "k ničemu" a měly by se konzumovat nabobtnaná slyším poprvé, takže děkuju za tip! :) Sezamová ani konopná semínka jsem ještě neměla, dokonce ani pekanové ořechy, ale asi se pro ně brzy vydám a to platí i pro arašídy, i když arašídové máslo je u mě pořád :D Tyjo, jak tak na to teď koukám, mám co dohánět :D Jen bych ještě doplnila moje milované kešu ořechy a kokosové chipsy, které jsou ultra fotogenické :D Děkuju za tipy! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Luc, nemyslela jsem to tak, že jsou k ničemu, ale je to lepší pro naše trávení :) protože když ti začnou bobtnat až v žaludku, tak by to tam mohlo nadělat paseku.. A samozřejmě nemáš za co :)
      Vážně!? No tak to musíš, utíkej do obchodu! :D to teda máš, kočko :D
      Hele kešu oříšky jsou fajn, ale ty už doma vůbec nemívám, protože je vždy sním já, nebo je najde ségra -_- a kokosové chipsy chystám do speciálu na "toppingy", neboj :)

      Vymazat
  4. Já už budu muset konečně ty Chia semínka vyzkoušet, jsem snad jediná, kdo je ještě neměl :D

    www.ftcfblog.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To bys teda měla! :D hlavně jsou super i na sytost :)

      Vymazat
  5. Je pravda, že naše tělo není schopné zpracovat a přijmout látky z lněných semínek (možná i chia, to nevím), pokud nejsou rozdrcené, ale to vůbec neznamená, že jsou k ničemu - naopak. Tím, že projdou trávícím traktem (hlavně tlustým střevem) tak slouží jako tvrdý čistič - berou s sebou všechny zbytky usazené ve střevech. Tím tvoří takový vnitřní "peeling" pro střeva, takže dát si je jen tak občas nerozdrcené napomáhá k čištění střev jako zázrak!
    Jinak, čtu tvoje články víc a víc a moc se mi líbí! Super :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, no vidíš to, to je fakt :) vzpomněla jsem si že jsem s nimi dělala jednu očistnou kůru a tam jsem je zalila teplou vodou a přes noc nechala nabotnat. Ale myslím, že jsem pak vlastně z nich pila jenom ten sliz.
      Každopádně moc děkuju za komentář, poupravím si to tam, ať někoho nematu :) a "vnitřní peeling" zní hodně dobře :D
      Mockrát ti děkuju, to mě neskutečně těší! :))

      Vymazat
  6. Ach jo. Mám alergii na oříšky. Amen. Samozřejmě, že je miluju! Nejhorší jsou pro mě asi sezamový semínka, to je fakt děs! :D
    Moc pěkný článek! :) ♥

    http://basic-whitegirl.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéje, tak to je na prd :/ To bych asi nepřežila s mojí láskou k oříškovým máslům :( ♥
      Děkuju ti! :)

      Vymazat