In food iifym

IIFYM / If it fits your macros

_____________________________________________________________

Máme prvního března a v troubě se mi zrovna pečou vegan koláčky z ovesných vloček, jako překvapení pro mého vegan kamaráda na zítřek. Mám prostě dobré srdce hlavně se umět pochválit a nechci, aby ve škole umřel hlady. Což by konec konců mohl být normálně i můj případ, ale naštěstí už mám v krabičkách nachystané jídlo na zítra.

Rozhodla jsem se, že dnešním dnem se začnu stravovat podle IIFYM. Neboli "If it fits your macros", česky "když ti to sedí do maker". Jelikož teprve začínám, tak rozhodně nechci psát nějaký poučný článek. Zatím mám načtenou jen teorii a praxe mě teprve čeká. Jen to chci zkráceně a jednoduše přiblížit těm, kterým to není úplně jasné (jako předtím mě, haha) a chtěli by se do toho pustit také.

Co jsou makra - makroživiny?

Jsou to základní složky naší potravy. Řadíme sem bílkoviny, sacharidy (včetně vlákniny) a tuky. Tělo díky těmto živinám získá dostatek energie k zajištění životních funkcí. A my chceme zjistit, kolik toho naše tělo přesně potřebuje. Každý jsme jiný, každý máme jiný výdej. Takže je jasné, že je to potřeba spočítat na míru.

Jak to udělám?

IIFYM Calculator - já jsem zadávala všechny potřebné údaje na této stránce. Výška, váha, věk a poté váš výdej. Všechno je hezky přehledné a srozumitelné, není tam žádná složitá angličtina. Na konci po vás budou chtít jméno a email, ale to je vše. Pak vám to rovnou vyplivne makra přesně na míru.

Přehled:

Makra jsem si pro začátek zadala do Kalorických Tabulek a podle nich přidávám jídla, aby mi to zkrátka pasovalo do denního plánu. Myslím si, že je to pro začátek super věc. Zadávat můžete přes počítač, nebo je také k dispozici mobilní aplikace, což určitě mnozí uvítají.

Shrnutí:

Takže máme denní cíl v kcal, máme makra do kterých se chceme vejít a teď už jenom vymyslet jídlo. Ta krása v IIFYM je v tom, že si (teď mě neberte doslova) můžete dát co chcete, pokud vám to bude sedět do maker. Příklad: dostanete chuť na čokoládu, dort, tyčinku, tak si ji prostě dáte! Ale pak tomu musíte poupravit zbytek dne. Taky se může stát, že bude čokoláda 50% vašeho denního příjmu (což vážení, by se stát nemělo). Takže všeho s mírou, hlavně se neomezovat, protože pak má člověk akorát výčitky a to nejdůležitější, VEJÍT SE DO TĚCH MAKER! Doporučuje se 80% zdravá strava a 20% je na vás.




Mě osobně vážení jídel, počítání a sepisování jídelníčků baví. Kdo to dělá nerad, tak tohle nebude nic pro něj. Taky se mi líbí, že přesně vím, kolik toho moje tělo potřebuje. Uvidíme, zda mi to celkově bude vyhovovat, jelikož mám za sebou JEN první den, ale i za ten jeden den už se cítím spokojená s tím, jak to funguje. Je mi jasné, že si hodně z vás musí říkat "jéé, ani s tím pomalu nezačala a už píše článek...." a upřímně já si to říkám taky, ale jsem do toho opravdu nadšená a chtěla jsem sepsat ten úplný základ.

Pár tipů na závěr:

Chce to čas. Je mi jasné, že to bude nějaký čas trvat, ale myslím, že to bude stát za to.
Váha. Funkční kuchyňská váha se stane jeden z vašich nejlepších kámošů. A krabičky.
Sepište si svůj současný jídelníček abyste viděli, jak na tom jste. Všechno si poctivě važte.

Trpělivost, trpělivost, trpělivost.
A jako poslední, vaše makra nebudou stále stejná. Bude se měnit váš věk, váha (možná i výška :D) a vaše aktivity samozřejmě také. Nebojte se si je přepočítávat, měnit, hrát si s nimi. Nejprve je důležité zjistit, jak to vašemu tělu vyhovuje, jestli to není moc, nebo naopak málo. Budu držet palce, ať se vám to povede!


To je tedy pro dnešní den všechno a určitě se vám s IIFYMem zase brzy ozvu!

Mějte se krásně,

Anna ♥

Related Articles

0 komentářů:

Okomentovat