11. 3. 2016

8 tipů na pevnou vůli při hubnutí

Jelikož sama nejsem zrovna expert na zvládání chutí, snažím se najít co nejvíc věcí, které by mi usnadnily život. Myslím si, že ty pocity, kdy byste snědli celou lednici nebo si dali 10 větrníků v cukrárně, zažíváme občas všichni (dobře, s deseti už možná přeháním, ale jde o pointu). Nejsem žádný specialista, ale pokusím se vám trochu objasnit proč tomu tak je a co na to funguje.


Je to v celku jednoduché. Většinou je to způsobeno tím, že máte něčeho nedostatek, nejste najedení a nebo jste žena a máte před svým týdnem. Stresové situace a podobně vynechám, protože to má každý člověk jinak. Někdo se přejídá a někdo zase není schopný přijmout nic.

Každý bychom měli denně přijmout od všech makroživin, vitamínů či minerálů dostatek. Pokud budete jíst například celý den jen bílkoviny, budete nejspíše unavení, protože se vám nedostává sacharidů a tuků. A pak přichází ta část, kdy hledáte věci, kterými byste tenhle deficit dohnali. Níže přikládám zcela jednoduchý obrázek, který hodně vysvětluje.



1. Plán

Nejprve musíte vědět, co všechno chcete změnit. Dát si nějaký reálný cíl. Mít přehled, kdy budu pracovat, co budu jíst, kdy to budu jíst, kdy si chci jít zacvičit, kdy budu odpočívat. Nemusí to být úplně do detailu, ale mít určitý přehled je klíčové. 

2. Motivace

Jeden z úplně nej, nej, nejdůležitějších faktorů. Každý máme motivaci jinou. Někoho může motivovat fotka, někdo si sepisuje body na papír a nebo třeba má nějaký svůj vzor. Je mnoho druhů motivace a na každého člověka zkrátka platí něco jiného. Je dobré zůstat stále motivovaný, stále si hledat něco dalšího co vám pomůže na vaši cestě za vysněným cílem, protože pak toho snáze dosáhnete.

3. Odpočinek

Další z těch mega důležitých je čas na odpočinek. Spánek, relax nebo klidně masáž.. To má totiž na naše tělo opravdu velký vliv. Nevyspalí pak nemusíte mít vůli vůbec na nic, i když byste normálně měli. Hledáte rychlé cukry, které by vám dodaly energii.

4. Nachystané jídlo

Když si připravíte jídlo na další den, je menší šance, že si půjdete koupit sladkou tyčinku do automatu když na vás přijde chuť. Jakmile mám jídlo v krabičkách hezky nachystané, nemám potřebu koukat po žádném jiném. Pokud na to ale zapomenu, je potom dost těžké najít kolem sebe nějakou zdravou alternativu. A z toho, jak mám hlad, je většinou chuť na všechno.

5. Chodit do obchodu najedení

Když jdu nakupovat hladová, vykoupila bych supermarket od A až do Z. No a většinou mě to zase tahá k těm nezdravým věcem. Je snad i vědecky dokázáno, že utratíte více, když jdete do obchodu hladoví. Takže před nákupem se vždycky hezky najezte, ať se pak nemusíte zabývat tím, co byste z obchodu snědli dřív.

6. Nenechat se ovlivnit druhými



Tohle pro mě byl těžký bod. Lidi kolem vás vám nabízí všemožné dobrůtky, říkají, že se nic nestane, proč si nedáte a podobně. Při tomhle je potřeba opravdu silná vůle a odhodlání. Mně pomůže si přemítnout, proč chci zhubnout, proč jím dobré potraviny a nejvíc, podívat se na nějaké motivační fotky. Důležité je, abyste měli nějakou hranici a hlavně, abyste se cítili dobře.

7. Všeho s mírou

Nemůžete nahradit rohlík s máslem ke snídani, pizzu k obědu a kebab k večeři za zdravé jídlo ze dne na den. Všechno chce čas. Nejdříve nahradit ten rohlík s máslem a pak postupně i pizzu. 
Taky si nemůžete dát přehnaný cíl, jako zhubnout 10 kg za měsíc, to byste se z toho zbláznili. 

8. Parťák

Pokud to sami nezvládáte, najděte si ve svém okolí nějakou osobu, na kterou se budete moci obrátit, když vám nebude zrovna nejlíp a budete to chtít vzdát. Nejlepší je mít někoho, kdo do toho jde s vámi, můžete si radit, chodit spolu cvičit a nebudete v tom sami. Může se ale stát, že ten druhý skončí a vám se bude chtít skončit taky. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že tomu tak je. Tak se hlavně nenechávejte nikým ovlivnit a držte se svého cíle!



Děkuji vám za přečtení a přeju všem krásný víkend! 

Ann. ♥
SHARE:

10. 3. 2016

Food Diary || Únor 16

Během února jsem se snažila najít nějakou jídelní rovnováhu. Moje nálada byla na bodě mrazu, nechtělo se mi jídlo vařit, natož zdobit. Byl to jeden den nahoře a jeden dole. Se snídaní problémy nemám, ale jak se blíží den k večeru, je to horší a horší. 

Tento měsíc jsem si ale udělala svoje zatím nejoblíbenější lívance (první koláž, vlevo vespod) ze špaldové mouky, proteinu, chia semínek a kokosu. Pomazané arašídovým máslem, prokládané banánem a borůvkami a přelité javorovým sirupem. Taková americká kombinace.




A tenhle Bacon Burger je samozřejmě objednaný, z nejlepší burgrárný z okolí. To byla doba, kdy jsem si ještě říkala "tak dneska si to užiju, dám si tenhle pořádnej burger s hranolkama, a zejtra zdravě!" To jo..


Taky jsme s přítelem oslavili naše čtyřleté výročí, na které jsme si udělali výlet do Prahy a po dlouhé době navštívili Ambiente. Pro mě je nejlepší, že si můžete dát sushi kolik chcete, které je normálně ne zrovna levná záležitost. To by ale nebylo ono, abych se tam cpala jen sushi. Ochutnávám taky různé kombinace salátů, domací hranolky, pečené ovoce a tak dále. Byla to ale moje první návštěva, kdy jsem odmítala dát si maso. Ne proto, že bych snad byla vegetarián, ale zkrátka na něj v poslední době nějak nemám chuť. Radši jsem zkoušela lehké věci, ale pečený ananas, je prostě pečený ananas ♥
SHARE:

8. 3. 2016

Sport Diary 2016

Jelikož mám ráda přehled o tom jak se mění moje míry a co kdy cvičím, je pro mě takový diářek naprostá nezbytnost. Dříve jsem si psala do obyčejných sešitů, dělala svoje tabulky a zapisovala si jídelníček.To bylo ale o dost dříve, než se na  trhu objevily takzvané "Fitness diáře". Je možné, že někde byly dostupné už dřív, ale rozhodně to nebyl takový hit, jako je to dnes. Pár lidí se mě už ptalo, kam si zmíněné věci zapisuju, jak si udržuju přehled a co mi pomáhá. 

Proto bych vám tímto chtěla představit svůj SPORT DIARY


Diář je pevné vazby, na rozdíl od minulého roku, kdy byla vazba měkká a diář byl dvakrát tak velký. Navíc změna ze žlutého na bílý papír stojí rozhodně za zmínku. Pevná a kvalitní vazba. Uvnitř je také šňůrka, kterou si klasicky přehazujete na to místo, kde právě datumově jste.

Přední strana

Zadní strana

Design se mi celkově moc líbí, jakožto závislákovi na růžově barvě (guilty). Na přední straně logo, na zadní nápis. Hezké a jednoduché. 

Pojďme se podívat na pár stránek dovnitř!

Na začátku/konci každého měsíce vás čeká stránka se shrnutím uplynulého měsíce, s měřením a se stanovením cílů na následující měsíc. Všechno je jednoduché a přehledné, jako celý diář. Prostoru na psaní je dostatek.


Na jedné straně jsou většinou dva dny, pokud tam na vás nevykoukne nějaký receptík. Na polovině máte prostor na své poznámky a na druhé už na vás čeká "tabulka" s aktivitami, kde zapisujete jaké cvičení jste dělali, jak dlouho a kolik jste přitom spálili či jaký byl váš rekord. Jak jsem zmiňovala, jsou tam i různé fit recepty a nebo cviky (i s obrázky). Myslím si, že to spousta lidí také ocení. Jsou tam pestrá jídla všeho druhu.


A sem tam se také objeví nějaký zajímavý a poučný článek, kde se vždy dozvíte něco nového. Já se chci například pustit do pravidelného plavání a najít v diáři náhodně článek právě o tom, co k tomu potřebuju vědět, je prostě super.

SHRNUTÍ

Celkově SPORT DIARY 2016 hodnotím jako velice povedený sportovní diář se vším všudy a ještě něčím navíc. Dala bych tedy rovnou 5 hvězdiček! Osobně jsem velice spokojená, diář mám už druhým rokem a jsou zde jen samé změny k lepšímu. 
Teď už se jen můžu těšit, co tvůrci přichystají příští rok.
SHARE:

1. 3. 2016

IIFYM || If it fits your macros

Máme prvního března a v troubě se mi zrovna pečou vegan koláčky z ovesných vloček, jako překvapení pro mého vegan kamaráda na zítřek. Mám prostě dobré srdce hlavně se umět pochválit a nechci, aby ve škole umřel hlady. Což by konec konců mohl být normálně i můj případ, ale naštěstí už mám v krabičkách nachystané jídlo na zítra.

Rozhodla jsem se, že dnešním dnem se začnu stravovat podle IIFYM. Neboli "If it fits your macros", česky "když ti to sedí do maker". Jelikož teprve začínám, tak rozhodně nechci psát nějaký poučný článek. Zatím mám načtenou jen teorii a praxe mě teprve čeká. Jen to chci zkráceně a jednoduše přiblížit těm, kterým to není úplně jasné (jako předtím mě, haha) a chtěli by se do toho pustit také.

Co jsou makra - makroživiny?

Jsou to základní složky naší potravy. Řadíme sem bílkoviny, sacharidy (včetně vlákniny) a tuky. Tělo díky těmto živinám získá dostatek energie k zajištění životních funkcí. A my chceme zjistit, kolik toho naše tělo přesně potřebuje. Každý jsme jiný, každý máme jiný výdej. Takže je jasné, že je to potřeba spočítat na míru.

Jak to udělám?

IIFYM Calculator - já jsem zadávala všechny potřebné údaje na této stránce. Výška, váha, věk a poté váš výdej. Všechno je hezky přehledné a srozumitelné, není tam žádná složitá angličtina. Na konci po vás budou chtít jméno a email, ale to je vše. Pak vám to rovnou vyplivne makra přesně na míru.

Přehled:

Makra jsem si pro začátek zadala do Kalorických Tabulek a podle nich přidávám jídla, aby mi to zkrátka pasovalo do denního plánu. Myslím si, že je to pro začátek super věc. Zadávat můžete přes počítač, nebo je také k dispozici mobilní aplikace, což určitě mnozí uvítají.

Shrnutí:

Takže máme denní cíl v kcal, máme makra do kterých se chceme vejít a teď už jenom vymyslet jídlo. Ta krása v IIFYM je v tom, že si (teď mě neberte doslova) můžete dát co chcete, pokud vám to bude sedět do maker. Příklad: dostanete chuť na čokoládu, dort, tyčinku, tak si ji prostě dáte! Ale pak tomu musíte poupravit zbytek dne. Taky se může stát, že bude čokoláda 50% vašeho denního příjmu (což vážení, by se stát nemělo). Takže všeho s mírou, hlavně se neomezovat, protože pak má člověk akorát výčitky a to nejdůležitější, VEJÍT SE DO TĚCH MAKER! Doporučuje se 80% zdravá strava a 20% je na vás.




Mě osobně vážení jídel, počítání a sepisování jídelníčků baví. Kdo to dělá nerad, tak tohle nebude nic pro něj. Taky se mi líbí, že přesně vím, kolik toho moje tělo potřebuje. Uvidíme, zda mi to celkově bude vyhovovat, jelikož mám za sebou JEN první den, ale i za ten jeden den už se cítím spokojená s tím, jak to funguje. Je mi jasné, že si hodně z vás musí říkat "jéé, ani s tím pomalu nezačala a už píše článek...." a upřímně já si to říkám taky, ale jsem do toho opravdu nadšená a chtěla jsem sepsat ten úplný základ.

Pár tipů na závěr:

Chce to čas. Je mi jasné, že to bude nějaký čas trvat, ale myslím, že to bude stát za to.
Váha. Funkční kuchyňská váha se stane jeden z vašich nejlepších kámošů. A krabičky.
Sepište si svůj současný jídelníček abyste viděli, jak na tom jste. Všechno si poctivě važte.

Trpělivost, trpělivost, trpělivost.
A jako poslední, vaše makra nebudou stále stejná. Bude se měnit váš věk, váha (možná i výška :D) a vaše aktivity samozřejmě také. Nebojte se si je přepočítávat, měnit, hrát si s nimi. Nejprve je důležité zjistit, jak to vašemu tělu vyhovuje, jestli to není moc, nebo naopak málo. Budu držet palce, ať se vám to povede!


To je tedy pro dnešní den všechno a určitě se vám s IIFYMem zase brzy ozvu!

Mějte se krásně,

Anna ♥

SHARE:
Blog Design Created by pipdig